Jason Schreier od lat dostarcza nam najważniejszych, często zakulisowych informacji ze świata gamingu, Jego poprzednie dwie książki to wnikliwe spojrzenie na branżę gier od środka. Dziś przychodzę z recenzją najnowszej książki dziennikarza, zupełnie innej od dwóch poprzednich publikacji. Tym razem autor całą swoją uwagę poświęca jednej z największych i najbardziej rozpoznawalnych firm branży. Recenzja książki Play Nice. Powstanie, upadek i przyszłość Blizzarda.
Jason Schreier
Książki Jasona Schreiera
Na początek krótko o autorze. Jason Schreier to dziennikarz zajmujący się branżą gier komputerowych. W latach 2011-2020 pracował w Kotaku, gdzie po raz pierwszy nagłośnił sprawę crunchu w studiach produkujących gry. Crunch jest zjawiskiem przymusowych nadgodzin w czasie produkcji gier, gdzie programiści w skrajnych przypadkach pracują po 80, a nawet 100 godzin tygodniowo, by ukończyć grę przed zaplanowaną wcześniej datą premiery.
Podczas pracy dla Kotaku Schreier wydał swoją pierwszą książkę – Krew, pot i Piksele, gdzie przedstawił szczegółowe informacje na temat produkcji hitowych gier. Od 2020 roku Jason pracuje w Bloomberg News. Wtedy też na rynku pojawiła się jego druga książka zatytułowana Wciśnij Reset. Triumfy i fakapy w przemyśle gier wideo. Druga książka przedstawia nam słodko-gorzkie chwile w zawładniętym przez korporacje gamingowym świecie, gdzie nawet niesamowita praca studia nie gwarantuje sukcesu.
Play Nice
Play Nice. Powstanie, upadek i przyszłość Blizzarda to książka, która znacznie różni się od wspomnianych wyżej tytułów. Poprzednio Schreier pochylał się nad całą branżą i zaglądał za kulisy tworzenia wielu różnych gier, w wielu różnych studiach. Recenzowany tytuł w całości poświęca Blizzardowi, jednej z największych legend gamingu. To przecież Blizzard dał nam Warcrafta, gdzie toczyliśmy boje w mrocznym świecie fantasy. To Blizzard wydał StarCrafta, który to zdefiniował pojęcie e-sportu, a w Korei Południowej stał się niemal sportem narodowym. Potem przyszło Diablo i Diablo II będące jedną z najważniejszych gier mojej młodości. No i oczywiście World of Warcraft – gra fenomen, produkcja przyciągająca przed monitory celebrytów, aktorów, polityków i zapewniająca nową zawartość przez kilkanaście lat. Blizzard należy do pierwszej ligi, więc nic dziwnego, że świat żyje wszystkim, co dzieje się w firmie. A przez ostatnie 30 lat działo się bardzo dużo.
Jason Schreier za sprawą Play Nice. Powstanie, upadek i przyszłość Blizzarda przedstawia nam pełną historię studia. Dowiadujemy się jak Allen Adham, Michael Morhaime oraz Frank Pearce rozpoczęli swoją przygodę z gamingiem. Jak nawiązali współpracę z legendarnym Brianem Fargo, dla którego przez lata przygotowywali porty gier. Jak zdecydowali się wydać coś swojego i jak rodziły się pomysły na gry, które zrewolucjonizowały branżę.
Sporo miejsca Schreier poświęca powstawaniu poszczególnych tytułów. Choć mam wrażenie, że nie udało się zachować równych proporcji. Bardzo dużo dowiadujemy się o pomysłach na Warcrafta, Warcrafta II i cudownego Warcrafta III. Z kolei StarCrfaft i Diablo zostały ukazane ze znacznie mniejszą ilością szczegółów. Schreier opierał się na wywiadach, rozmowach i materiałach prasowych, więc trudno go o to obwiniać. Po prostu chciałoby się wiedzieć jak najwięcej o najważniejszych grach w historii.
Żądza pieniądza
Rozdziały poświęcone grom mieszają się z korporacyjną polityką i nieustanną maksymalizacją zysków. Gdy Blizzard stał się częścią Activision, gdzie karty rozdawał Bobby Kotick stało się jasne, że robienie gier to tylko jedna ze składowych korporacyjnej codzienności. W tych rozdziałach książka Play Nice. Powstanie, upadek i przyszłość Blizzarda pozwala poznać jak działa bezduszny świat biznesu. Bo jak inaczej zrozumieć masowe zwolnienia w firmie generującej dziesiątki, setki milionów dolarów nawet w latach, gdzie nie wydaje żadnej gry?
Studium przypadku
Rozdziały poświęcone maksymalizacji zysku kosztem kreatywności pozwalają lepiej zrozumieć logikę działania wielkich korporacji. Gracze często nie rozumieją czemu ich ulubiona seria albo nie doczekała się kontynuacji albo powraca w formie gry usługi (live service game). Spójrzmy na niesamowicie utalentowane studio Rocksteady, które wypuściło wspaniałą trylogię Batman Arkham (prequel Arkham Origins tworzyło inne studio). Przez ostatnie dziesięć lat nie otrzymaliśmy kontynuacji ani gry z innymi superbohaterami DC, a w zamian dostaliśmy Suicide Squad: Kill the Justice League. Gra nastawiona na rozgrywkę online, z częstymi aktualizacjami itp. Finalnie studio zakończyło wsparcie po 11 miesiącach od premiery… Stojące za nim korpo Warner Bros. winą za porażkę obarczyło studio mimo, że to sam Warner odpowiada za kształt produkcji.
Podobny brak refleksji mamy w przypadku równie legendarnego studia BioWare oraz ich właściciela Electronic Arts. Dragon Age: Veilgaurd przez kompletnie chybione decyzje kreatywne okazał się gigantyczną wtopą. Jednak włodarze EA winą za porażkę obarczają… brak usług live service.
Piszę o tym, bo za sprawą Schreiera możecie bardzo dobrze poznać mechanizmy, jakimi kierują się obracający miliardami i miliardów oczekujący giganci. To jednak nie wszystko, bowiem kilka lat temu, Jason Schreier ujawnił jeden z największych skandali w historii branży gier. Chodzi oczywiście o sprawę nierównego traktowania oraz molestowania kobiet pracujących w Blizzardzie. W Internecie pojawiało się bardzo dużo różnych informacji, czasem sobie przeczących, przez co trudno było odsiać fakty od bzdur. Schreier, który posiada pełną wiedzę na temat tych oskarżeń sensownie to wszystko poukładał i przedstawił nam prawdziwą wersję wydarzeń.
Play Nice. Powstanie, upadek i przyszłość Blizzarda – podsumowanie
Trzeci i jednocześnie najbardziej wyczerpujący reportaż Jasona Schreiera. Play Nice. Powstanie, upadek i przyszłość Blizzarda to kompleksowy obraz jednej z największych firm w historii gamingu. Słodko-gorzki obraz ukazujący starcie pasji i kreatywności z bezdusznym światem, w którym jedynym wyznacznikiem są tabelki Excela. Zdecydowanie polecam!
Egzemplarz do recenzji dostarczyło Wydawnictwo SQN
PLAY NICE. POWSTANIE, UPADEK I PRZYSZŁOŚĆ BLIZZARDA

Book Description: Dla fanów gier wideo nazwa Blizzard Entertainment kiedyś oznaczała perfekcję. Renomowane studio stojące za klasykami takimi jak Diablo i World of Warcraft słynęło z tego, że stawiało radość z grania ponad wszystko. To, co zaczęło się jako marzenie dwóch studentów UCLA – tworzenie gier, w które sami chcieli grać – przerodziło się w gamingowe imperium z tysiącami pracowników, milionami fanów i miliardowymi przychodami. Oparte na ponad 300 wywiadach z obecnymi i byłymi pracownikami, „Play Nice” odsłania kulisy 33-letniej historii Blizzarda – historii pełnej kreatywności, frustracji, piękna i zdrady. To opowieść o tym, co tak naprawdę znaczy „krwawić na niebiesko” i jak wygląda starcie bezlitosnej pogoni za zyskiem z artystycznym idealizmem.
Book Author: Jason Schreier
Publisher - Orgnization: Wydawnictwo Sine Qua Non
Publisher Logo:
ISBN: 9788383309590
Number Of Pages: 416
Podsumowanie
Trzeci i jednocześnie najbardziej wyczerpujący reportaż Jasona Schreiera. Play Nice. Powstanie, upadek i przyszłość Blizzarda to kompleksowy obraz jednej z największych firm w historii gamingu. Słodko-gorzki obraz ukazujący starcie pasji i kreatywności z bezdusznym światem, w którym jedynym wyznacznikiem są tabelki Excela. Zdecydowanie polecam!