Muszę przyznać, że obawiałem się tego filmu. Pierwszy Joker zrobił wiele dla kina bazującego na komiksach, ale trudno tam było znaleźć miejsce na sequel. Todd Phillips i Joaquin Phoenix ostatecznie zdecydowali się powrócić do tego bardzo mrocznego świata. Pod warunkiem, że zrobią to na własnych zasadach. W ten oto sposób otrzymaliśmy film, który jak zapewne wszyscy widzą okazał się finansową klapą. Czy jednak jest tak zły, jak wszyscy go malują? I czy zasłużył na 7 nominacji do Złotych Malin? Recenzja wydania Blu-ray filmu Joker: Folie à Deux.

Kanon a Joker: Folie à Deux

Po ogłoszeniu restartu Uniwersum DC, wiele osób zastanawiało się co z produkcjami, które rozgrywały się obok przygód Ligii Sprawiedliwości, a miały już zapowiedziane kontynuacje. Mowa oczywiście o filmach The Batman i Joker. James Gunn na samym początku powiedział, że historie te będą zupełnie niezależne. Podobnie, jak w świecie komiksowym uznajemy je za DC Elseworlds, czyli opowieści rozgrywające się poza kanonem DC. Filmy te będą kinowym odpowiednikiem komiksów DC Black Label czy, wydawanych w Polsce, DC Deluxe.

Tym samym jedyną produkcją, którą musicie poznać przed obejrzeniem Joker: Folie à Deux jest pierwsza część filmu. Fabularnie nie łączy się z żadną przeszłą ani przyszłą produkcją DC ani z mrocznym Batmanem Roberta Pattinsona.

Joker: Folie à Deux

Film na płytach 4K UHD, Blu-ray i DVD kupicie w oficjalnym sklepie
Joker. Folie à deux 4K Steel

Od wydarzeń z filmu Joker minęły dwa lata, może trzy czy nawet cztery lata. Choć w jednej rozmowie ktoś wspomina i dwóch latach to nie wiemy czy tyle właśnie minęło, czy tyle Arthur Fleck  spędził w Arkham. Niezależnie od tego czy były to dwa czy cztery lata szaleństwo, które w Gotham wywołał Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) zabijając z programie na żywo Murraya Franklina, wcale nie ucichło. Przez jednych nazywany szaleńcem, przez innych ubóstwiany, Joker został osadzony w Arkham, szpitalu psychiatrycznym przystosowanym dla przestępców. To tutaj czeka na decyzję sądu, który wkrótce zadecyduje czy Fleck może być sądzony na pięć morderstw, które popełnił.

Mimo zbrodni, które popełnił, w wielu kręgach Joker stał się żywą legendą. Media przez cały ten czas żyją dramatycznymi wydarzeniami sprzed lat, powstał nawet film fabularny oparty na jego życiu. Rzesze fanów codziennie przyjeżdża pod ogrodzenie Arkham mając nadzieję, że zobaczą swojego „idola”. Jedną z takich osób jest Lee Quinzel (Lady Gaga), która znalazła się w szpitalu właśnie z powodu tego co zrobił Fleck. Przy wsparciu Lee, Arthur staje przed ławą przysięgłych. Mimo, że proces wydaje się jedynie formalnością…

Pstryczek w nos

Oczekiwania wobec Joker: Folie à Deux były gigantyczne. Bardzo dobry, bardzo mroczny i wyjątkowo trafnie diagnozujący postać Jokera poprzednik wywindował hype poza dopuszczalną skalę. Mnożyły się teorie i przewidywania. Gdzieś na początku pojawiały się przecieki, że film będzie musicalem, co wydawało się albo bzdurą albo trollingiem Todda Phillipsa. Gdy angaż dostała Lady Gaga (właściwie to Stefani Joanne Angelina Germanotta) plotki zaczęły się urealniać.  Bo kto lepiej wypadnie w musicalu niż gwiazda… Narodzin Gwiazdy. Pozostawało, więc pytanie czym tak naprawdę będzie  Joker: Folie à Deux?

Todd Phillips postanowił dać nam wszystkim pstryczka w nos. Gdy bohater, antybohater, złoczyńca na końcu filmu trafia do więzienia i ma pojawić się w sequelu to w większości przypadków z tego więzienia na samym początku w jakiś sposób się wydostaje. Otóż nie w tym wypadku. Film idzie w zupełnie innym kierunku. Zamiast klasycznie kontynuować historię głównego bohatera Joker: Folie à Deux sprawdza na ile Arthur Fleck i Joker to ta sama osoba.

Proces stulecia

Pierwsza połowa filmu rozwija postaci, pokazuje nam prawnicze strategie i to jakim człowiek Arthur jest na co dzień. Druga połowa to już proces sądowy. Jeśli jednak oczekujecie prawniczych szarż, rozprawiania się ze świadkami i płomiennych mów końcowych niczym u Grishama to muszę was rozczarować. Podczas procesu skupiamy się przede wszystkim na głównym bohaterze. Jego reakcjach na kolejne zeznania i jego podejściu do ważącej na jego życiu sprawy.

Co ciekawe fabuła Joker: Folie à Deux napisana jest tak, że miejscami można zwątpić w to co widzieliśmy w pierwszym filmie. Zarzuty dotyczą morderstw, które Arthur rzeczywiście popełnił, ale niektóre dialogi sugerują, że to co znamy z poprzednika może być wypaczoną wersją tamtych wydarzeń. Nie bez powodu różne postaci wspominają o filmie, który fani Jokera wielokrotnie oglądają. Miałem wrażenie, że twórcy chcieli żebyśmy nieco się nad tym zastanowili. Arthur Fleck nakładając swój makijaż stawał się Jokerem. Alter ego będącym zupełnym przeciwieństwem Flecka. Odważniejszym, znacznie inteligentniejszym o wiele bardziej niebezpiecznym. A może to po prostu bardzo chory człowiek, który nieświadomie popełnił straszne zbrodnie, a kult jakim obrosła ta postać sprawił, że świat uwierzył w przekazywane plotki i zrobił z niego prawdziwego potwora. Nie wiem, ale spodobał mi się ten pomysł.

Musical?

Jak w to wszystko wpasowują się partie muzyczne? Joker: Folie à Deux zawiera aż 15 muzycznych kawałków. Utwory wykonywane są albo przez Joaquina Phoenixa, albo Lady Gagę albo wspólnie przez tę dwójkę. Jest to swego rodzaju wewnętrzny dialog postaci. W ten sposób mówią to co nie wybrzmiewa w dialogach. To czego wycofany Arthur Fleck nie może powiedzieć wprost słyszymy w piosence. Pomysł zaczerpnięty z disneyowskich animacji o dziwo ma tutaj sens. Nawet jeśli nie jestem fanem tego rozwiązania i w to miejsce wolałbym bardziej dynamiczną fabułę.

Joker: Folie à Deux – podsumowanie

Czy Joker: Folie à Deux był potrzebny? Nie. Czy jest nieoglądalny? Nie. Czy zasłużył na tak niskie oceny? Nie. Czy powinniście dać mu szansę i przekonać się sami? Tak! Film jest ofiarą znakomitej pierwszej części, która stanowiła zamkniętą historię i nie wymagała kontynuacji. Todd Phillips spróbował, więc pójść pod prąd i stworzyć coś innego. Coś, co będzie broniło się oryginalnością i nie będzie postrzegane przez pryzmat poprzednika. Ale od tego uciec się nie dało. W końcu to ciągle film na podstawie komiksów, bazujący na komiksowej postaci. I nie tego oczekiwała publika.


DODATKI SPECJALNE

Poniżej rzut okiem na zestaw dodatków, które otrzymujemy na płycie Joker: Folie à Deux.

Everything Must Go / Wszystko na sprzedaż (44:05). Czteroczęściowy materiał składający się z: Czy mogę prosić o papierosa, Poszukując Lee, Sto filmów w jednym, Król niczego. Pierwszy i najważniejszy ze znajdujących się tutaj dodatków. Prowadzi nas przez pełne 81 dni zdjęciowych, a do tego przez pre produkcję. Niesamowite, że osadzonych w Arkham statystów zagrały osoby z ulicy, a część z nich rzeczywiście siedziała w podobnych ośrodkach. To jednak jedynie kropla w morzu wielu ciekawostek pozwalających zupełnie inaczej spojrzeć na film. I tak, spojrzeć znacznie przychylniej. Świetny dokument o powstawaniu filmu!
The Character of Music / Charakter Muzyki (8:20). Rzecz o filmowej muzyce. Przyglądamy się procesowi tworzenia i nagrywania piosenek do filmu. Spodziewałem się, że piosenki nagrywane były w studio, a następnie podkładane pod wydarzenia (playback). Okazuje się, że było zupełnie inaczej!
Crafted with Class / Tworzenie z klasą (7:21). Dodatek skupia się na tworzeniu Azylu Arkham i zabawy kolorami, które zmieniają się w zależności od stanu psychicznego Arthura.
Color of Madness / Kolory szaleństwa (6:22). Rozwinięcie tematu poruszonego w pierwszym i trzecim z dodatków. Wraz z rozwojem fabuły w filmie zmienia się paleta barw. Kolorystyka zależna jest od wielu czynników, które są tutaj poruszane.
Live! With Joker / Na żywo! Z Jokerem (5:16). Ostatni z dodatków opowiada o tym, jak tworzono intro filmu stylizowane na kreskówki Looney Toones z lat 40 ubiegłego wieku. Nie miałem pojęcia, że nad częścią animowaną pracował sam Sylvain Chomet, francuski twórca animacji i komiksów.

Płytkę do recenzji przysłał dystrybutor, firma Galapagos

JOKER: FOLIE À DEUX
Joker. Folie à deux 4K Steel

Movie description: Arthur Fleck zamknięty w szpitalu w Arkham, czeka na proces za przestępstwa, które popełnił jako Joker. Zmagając się z podwójną tożsamością, Arthur nie tylko poznaje, co to prawdziwa miłość, ale też odnajduje zamiłowanie do muzyki, które od zawsze w sobie krył.

Country: USA

Duration: 138 minut

Author: cott Silver, Todd Phillips

Director(s): Todd Phillips

Actor(s): Joaquin Phoenix, Lady Gaga, , Zazie Betz, Brendan Gleeson, Catherine Keener

Genre: Dramat, thriller

Podsumowanie

Czy Joker: Folie à Deux był potrzebny? Nie. Czy jest nieoglądalny? Nie. Czy zasłużył na tak niskie oceny? Nie. Czy powinniście dać mu szansę i przekonać się sami? Tak! Film jest ofiarą znakomitej pierwszej części, która stanowiła zamkniętą historię i nie wymagała kontynuacji. Todd Phillips spróbował, więc pójść pod prąd i stworzyć coś innego. Coś, co będzie broniło się oryginalnością i nie będzie postrzegane przez pryzmat poprzednika. Ale od tego uciec się nie dało. W końcu to ciągle film na podstawie komiksów, bazujący na komiksowej postaci. I nie tego oczekiwała publika.

Overall
5/10
5/10

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz komentarz
Napisz swoje imię

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.