Tajemnic. Księga pierwsza nie ma nic wspólnego z legendarną serią Neila Gaimana. Mimo, że była publikowana w podobnym okresie i również jest częścią DC. Zamotane, nie? Za chwilę wszystko będzie jasne. Moja recenzja.
Sandman o którym mowa pojawił się już 1938 roku w zeszycie New York World’s Fair Comics #1 w komiksowej Złotej Erze. Wesley Dodds / Sandman jest zwykłym człowiekiem w masce gazowej, który używa gazu usypiającego w starciu z przestępcami. To on był inspiracją dla Sandmana Neila Gaimana, jeśli przypomnicie sobie maskę, jako jeden z atrybutów Władcy Snów. W historii Doddsa nie ma elementów nadprzyrodzonych, nie ma krainy snów, bogów ani podróży przez baśnie, przypowieści i historię. Zupełnie inny gatunek komiksu. A jednak w 1995 roku na rynku pojawił się one-shot napisany przez Neila Gaimana i Matta Wagnera zatytułowany Sandman Midnight Theatre będący crossoverem obu serii. Nie ma w tym albumie, ale być może pojawi się w kolejnym. Na pewno z chęcią bym przeczytał.
Sandman. Teatr Tajemnic. Księga pierwsza
Recenzowany album Sandman. Teatr Tajemnic. Księga pierwsza to integral, w którym znajdziemy zeszyty #1-12 liczącej łącznie #70 zeszytów serii. Była ona wydawana od 1993 do 1999 roku. Znajdujące się tutaj zeszyty składają się na trzy, 4-zeszytowe historie zatytułowane kolejno Tarantula, Twarz i Bestia. W oryginale ukazały się one w dwóch pierwszych tomach – Sandman Mystery Theatre vol. 1: The Tarantula oraz Sandman Mystery Theatre vol. 2: The Face and the Brute. Scenariusz napisał Matt Wagner. Rysunki stworzyli kolejno Guy Davies, John Watkins, R.G. Taylor.
Tarantula
Pod koniec lat 30. XX wieku w opanowanym przez mafie Nowym Jorku dochodzi do serii porwań, a następnie zabójstw młodych kobiet. Policja jest bezradna, a nikt nie jest w stanie powstrzymać młodych ludzi przed nocnym imprezowaniem. Ponadto w mieście pojawia się gość w masce przeciwgazowej, który lubi wchodzić policji w drogę i kieruje się niejasnymi pobudkami. W sytuację wplątuje się też Dian Belomnt, córka prokuratora, której przyjaciółka została uprowadzona przez Tarantulę.
Twarz
Kilka miesięcy po wydarzeniach z pierwszej historii w Nowym Jorku dochodzi do kolejnej serii zabójstw. Ofiarami dekapitacji są członkowie Triad z Chinatown. W sprawę zamieszany jest też były chłopak Diane Belmont, Jimmy. Sandman tymczasem kieruje się przeczuciem, że za morderstwami może stać ktoś, komu zależy na wywołaniu wojny pomiędzy triadami…
Bestia
W trzeciej historii Sandman wplątuje się w sam środek mafijnych porachunków. Chcąc pomóc doprowadzonemu do ostateczności półzawodowemu bokserowi nadziewa się na starcie z Bestią, niesamowicie silnym i okrutnym cynglu. Wesley Dodds tymczasem zacieśnia więzy z Dian, która zaczyna domyślać się, że za fasadą ekscentryka znajduje się coś jeszcze.
Klimat można kroić nożem
Sandman. Teatr Tajemnic. Księga pierwsza to przede wszystkim genialnie przedstawione czas i miejsce akcji. Nowy Jork w roku 1938/39 został ukazany wprost fenomenalnie. Brudny, niebezpieczny, pełen podziałów klasowych i rasowych. Od razu rzuca się w oczy, jak trafnie Wagner przedstawia uprzywilejowaną klasę wyższą. Ludzi mających wszystko i gardzących tymi, którym się nie poszczęściło i tymi, którzy wyglądają inaczej. Wagner nie wybiela też bohaterów, dla których posiadanie służby to coś zupełnie normalnego. Tak normalnego, jak normalne to było w tamtych czasach. Wszystko jest tak naturalne, tak namacalne, że dosłownie poczuć dym papierosowy, gdy w jednym pomieszczeniu wpływowi panowie zastanawiają się nad dalszymi krokami.
W tym wszystkim doskonale odnajduje się Dian Belmont, która po pierwszym tomie staje się narratorką wydarzeń. Zamiast damy w opałach mamy tutaj bardzo zaradną, przebiegłą bohaterkę, która niczym nie odbiega tytułowemu bohaterowi. Ba, Dian odgrywa tutaj równorzędna rolę. Skrzętnie wykorzystując swoją pozycję społeczną i wysoko postawionych znajomych potrafi dowiedzieć się tego, co nie udałoby się Sandmanowi. Bardzo dobrze napisana, pełnokrwista postać!
Brutalna, bardzo brutalna rzeczywistość
Sandman. Teatr Tajemnic. Księga pierwsza zaskakuje też podjętą tematyką. Komiks to klasyczny kryminał noir, natomiast przedstawione tutaj śledztwa zajmują się tematami kojarzonymi raczej z najmroczniejszymi thrillerami niż komiksami. Wojny gangów, najbrutalniejsze morderstwa, dekapitacje, porwania, gwałty i co jeszcze przyjdzie wam do głowy. W jednej z historii mamy do czynienia z kazirodztwem, a w jej podsumowaniu pada jawna sugestia, że dochodziło też do pedofilii. Wątki bardzo ciężkie, bardzo mocne, miejscami wręcz odrażające. Matt Wagner wykazał się tutaj niemałą odwagą, która się opłaciła. Historia i sposób jej przedstawienie na długo zapada ją w pamięci. I bardzo chcę poznać jej ciąg dalszy!
Sandman. Teatr Tajemnic. Księga pierwsza – podsumowanie
Jaki jest ten inny, ten mniej znany Sandman? Niesamowity! Sandman. Teatr Tajemnic. Księga pierwsza to komiks przepełniony nietuzinkowym klimatem lat 30. XX wieku. To też komiks niezwykle brutalny, bezkompromisowy i podejmujący tematy, których inni scenarzyści po prostu się boją. Jedynym minusem jest fakt, że nazywa się tak samo, jak epokowe dzieło Neila Gaimana. Jestem zachwycony!
Egzemplarz do recenzji dostarczyło Wydawnictwo Egmont
SANDMAN. TOM 1. TEATR TAJEMNIC

Book Description: Pierwszy tom legendarnej serii, która wraca do pierwotnej postaci Sandmana jako zamaskowanego stróża sprawiedliwości z mrocznych ulic Nowego Jorku końca lat trzydziestych XX wieku. Wesley Dodds, spadkobierca fortuny, pojawia się w mieście po wieloletniej podróży po świecie. Nie może się pogodzić z faktem, że za fasadą demokratycznego społeczeństwa kryje się skorumpowany system, w którym bogaci wykorzystują biednych, a bandyci są bezkarni. Kierowany dziwnymi snami, nocami zakłada kostium Sandmana i staje do boju ze złem. Napotyka na swojej drodze odważną młodą kobietę, Dian Belmont, która też zwalcza przestępczość, ale czyni to otwarcie, bez maski. Czy będą ze sobą współpracować?
Book Author: Matt Wagner
Publisher - Orgnization: Story House Egmont
Publisher Logo:
Date published: 4 December 2024
Illustrator: Guy Davis
ISBN: 9788328162969
Number Of Pages: 328
Podsumowanie
Jaki jest ten inny, ten mniej znany Sandman? Niesamowity! Sandman. Teatr Tajemnic. Księga pierwsza to komiks przepełniony nietuzinkowym klimatem lat 30. XX wieku. To też komiks niezwykle brutalny, bezkompromisowy i podejmujący tematy, których inni scenarzyści po prostu się boją. Jedynym minusem jest fakt, że nazywa się tak samo, jak epokowe dzieło Neila Gaimana. Jestem zachwycony!